Preview

Administrative Consulting

Advanced search

АНАЛИЗ ВОВЛЕЧЕННОСТИ ПОЛЬЗОВАТЕЛЕЙ ОФИЦИАЛЬНЫХ СТРАНИЦ ГЛАВ МУНИЦИПАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАНИЙ В СОЦИАЛЬНОЙ СЕТИ «ВКОНТАКТЕ»

Abstract

В современном информационном пространстве цифровые платформы стали важными инструментами распространения информации и диалога между местной властью и населением. Актуальность данного исследования обусловлена необходимостью анализа вовлеченности подписчиков официальных страниц глав муниципальных образований в социальной сети «ВКонтакте» на примере Свердловской области.

«Вовлеченность пользователей» рассматривается, как ключевой показатель эффективности коммуникационной стратегии между местной властью и населением. Основная цель исследования - выявить факторы, влияющие на активность пользователей, и разработать рекомендации для оптимизации дальнейшего взаимодействия граждан с органами власти в социальных медиа.

Исследование имеет как теоретическую, так и практическую значимость. С одной стороны, оно вносит вклад в понимание ключевых факторов, способствующих активности пользователей в социальных сетях. С другой стороны, результаты исследования могут быть использованы для корректировки коммуникационных и контентных стратегий, направленных на повышение активности пользователей и укрепление доверительных отношений между основными акторами данного процесса.

Анализ вовлеченности позволяет оценить эффективность использования социальных сетей в качестве каналов коммуникации пользователей с органами власти, а также способствует определению степени интеграции граждан в процессы принятия решений на государственном уровне и уровне местного самоуправления. Это, в свою очередь, может привести к повышению открытости функционирования государственных органов и улучшению информированности граждан о деятельности властей.

About the Author

Николай Олухов
Уральский институт Государственной противопожарной службы МЧС России г. Екатеринбург
Russian Federation


References

1. Abramova S.B., Putimtseva K.R., Kondrashov A.O. Social networks of government bodies: youth involvement and effectiveness assessment // Ars Administrandi. The art of management. Vol. 16. No. 1. 2024. Pp. 54 – 78. DOI: 10.17072/2218-9173-2024-1-54-78.

2. Bazhenova E.A., Mokan A.D. Dialogue between the executive branch and society on the social network “VKontakte” // Philological sciences. Theory and practice issues. Vol. 16. Issue 10. 2023. Pp. 3464 – 3470. DOI: 10.30853/phil20230533.

3. Bazaley T.Yu. Monitoring and Control of Public Opinion Using Digital Technologies [Electronic resource] // World of Science. Sociology, Philology, Cultural Studies. Vol. 14. No. 3. 2023. URL: https://sfk-mn.ru/45SCSK323.html (accessed: 18.02.2025).

4. Bolshakova K. Yu., Klimova A. V. Regional Management Centers as a New Form of Management Activity // RUDN Bulletin. Series: State and Municipal Administration. Vol. 9. No. 4. 2022. Pp. 391 - 400. DOI: 10.22363/2312-8313-2022-9-4-39.

5. Budnikova N. S. Information Openness of the State in Russia: Executive Authorities in Social Networks // Sociodynamics. No. 6. 2023. Pp. 22 - 36. DOI: 10.25136/2409-7144.2023.6.40709.

6. Vaisburg A.V. The role of the Internet in the development of communications between the population and government agencies (based on a study in the Tver region) [Electronic resource] // Bulletin of Economics, Law and Sociology. No. 4. 2022. Pp. 73 - 75. URL: https://www.vestnykeps.ru/0422/15.pdf (accessed: 13.02.2025).

7. Vasilenko I.A. Analysis of media communication practices of local government bodies of the Altai Territory on the Internet [Electronic resource] // World of Science, Culture, Education. No. 4 (101). 2023 pp. 229 - 232. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-mediakommunikatsionnoy-praktiki-organov-mestnogo-samoupravleniya-altayskogo-kraya-v-seti-internet/viewer (date of access: 15.02.2025).

8. Ezhova E.N., Zamozhnykh E.A., Pobedinskaya E.A. Interaction of authorities with target groups: transformation of communication technologies in the era of digitalization (regional aspect) // Communicology. 10 (1). 2022. pp. 155 - 165. DOI: 10.21453/2311-3065-2022-10-1-155-165.

9. Zotov V.V., Gubanov A.V. Social media as dialogue platforms for citizens and authorities of the subjects of the Central Federal District // Digital sociology. Vol. 4. No. 4. 2021. Pp. 28 - 39. DOI: 10.26425/2658-347X-2021-4-4-28-39.

10. Kuzina N.A., Frolova N.M. Feedback platforms as a technology for effective interaction of authorities of the population [Electronic resource] // Ogarev-Online. № 6. 2023. P. 1 - 5. URL: https://journal.mrsu.ru/arts/platformy-obratnoj-svyazi-kak-texnologiya-effektivnogo-vzaimodejstviya-organov-vlasti-i-naseleniya (date of access: 13.02.2025).

11. Nizamutdinov B.A., Filatova O.G. Testing methods for processing comments from Telegram channels and VKontakte publics for analyzing social media [Electronic resource] // International Journal of Open Information Technologies. 2023. Vol. 11. №5. P. 137 - 145. URL: http://injoit.org/index.php/j1/article/view/1568 (date of access: 11.02.2025).

12. Orlov D. How to evaluate the effectiveness of an advertising campaign - five simple tips. [Electronic resource]. 2018. URL: https://rb.ru/opinion/ocenit-effektivnost/ (date of access: 19.02.2025).

13. Perevozova O.V. Using social networks as a factor in the formation of the digital culture of society // Bulletin of the South Ural State University. Series: Social Sciences and Humanities. Vol. 21. No. 2. Pp. 111 - 117. DOI: 10.14529/ssh210215.

14. Roslyakova M.V. Social networks as a tool for involving citizens in governance (on the example of official pages of local administrations of cities in the Central Federal District) [Electronic resource] // Sociodynamics. No. 7. 2023. P. 1 - 18. DOI: 10.25136/2409-7144.2023.7.43708.

15. Sabyrov N.B. The Role of Social Networks in the Digitalization of Social Relations [Electronic resource] // Bulletin of the Expert Council. No. 1 (28). 2022. P. 82 - 86. URL: https://ski.ranepa.ru/upload/ski/docs/vestnik/1(28)_2022.pdf?utm_source=yandex.ru&utm_medium=organic&utm_campaign=yandex.ru&utm_referrer=yandex.ru (accessed: 17.02.2025).

16. VKontakte group analytics service. URL: https://popsters.ru (accessed: 01.02.2025).

17. Skokova A.N. Population involvement in digital communication processes with regional authorities: assessment of Kursk region residents [Electronic resource] // Legal science. No. 4. 2023. Pp. 97 - 102. URL: https://jurnauka.ru/upload/iblock/08c/h86gmaq1smt9n8spyi1v3fzfaizbzj3q/ЮН%20№4%202023.pdf (accessed: 16.02.2025).

18. Filatova O.G., Khukhryanskaya A.V. Specifics of Electronic Interaction between Government and Society in Russian Regions [Electronic resource] // PR and Advertising in a Changing World: Regional Aspect. No. 28. 2023. pp. 6 - 17. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-elektronnogo-vzaimodeystviya-vlasti-i-obschestva-v-regionah-rossii/viewer (accessed: 12.02.2025).

19. Shirinkina A.M., Verkhokamkina K.A. Communicative Category "Clarity of Speech" in Digital Dialogue with Society (Based on Official Responses to Citizens' Appeals on the VKontakte Social Network) // Bulletin of Perm University. Russian and Foreign Philology. Volume 15. Issue 2. 2023. Pp. 62 - 71. DOI: 10.17072/2073-6681-2023-2-62-71.

20. Shchegoleva A.N. Factors in Improving Information and Communication Links of Public Administration [Electronic resource] // Communicology: Electronic Scientific Journal. Volume 4. No. 4. 2019. Pp. 116 - 123. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/faktory-sovershenstvovaniya-informatsionno-kommunikativnyh-svyazey-gosudarstvennogo-upravleniya/viewer (date of access: 14.02.2025).

21. Yarotsky A.V. The process of formation and implementation of information policy in the system of public authorities of Karachay-Cherkessia [Electronic resource] // Theory and practice of modern science. No. 1 (91). 2023. Pp. 192 - 196. URL: https://www.modern-j.ru/_files/ugd/b06fdc_0f74716b8b174d68afdc4ed69ad24e0e.pdf?index=true (date of access: 02/14/2025).


Supplementary files

Review

For citations:


  . Administrative Consulting. 2025;(3).

Views: 14


ISSN 1726-1139 (Print)
ISSN 1816-8590 (Online)