АНАЛИЗ ВОВЛЕЧЕННОСТИ ПОЛЬЗОВАТЕЛЕЙ ОФИЦИАЛЬНЫХ СТРАНИЦ ГЛАВ МУНИЦИПАЛЬНЫХ ОБРАЗОВАНИЙ В СОЦИАЛЬНОЙ СЕТИ «ВКОНТАКТЕ»
Abstract
В современном информационном пространстве цифровые платформы стали важными инструментами распространения информации и диалога между местной властью и населением. Актуальность данного исследования обусловлена необходимостью анализа вовлеченности подписчиков официальных страниц глав муниципальных образований в социальной сети «ВКонтакте» на примере Свердловской области.
«Вовлеченность пользователей» рассматривается, как ключевой показатель эффективности коммуникационной стратегии между местной властью и населением. Основная цель исследования - выявить факторы, влияющие на активность пользователей, и разработать рекомендации для оптимизации дальнейшего взаимодействия граждан с органами власти в социальных медиа.
Исследование имеет как теоретическую, так и практическую значимость. С одной стороны, оно вносит вклад в понимание ключевых факторов, способствующих активности пользователей в социальных сетях. С другой стороны, результаты исследования могут быть использованы для корректировки коммуникационных и контентных стратегий, направленных на повышение активности пользователей и укрепление доверительных отношений между основными акторами данного процесса.
Анализ вовлеченности позволяет оценить эффективность использования социальных сетей в качестве каналов коммуникации пользователей с органами власти, а также способствует определению степени интеграции граждан в процессы принятия решений на государственном уровне и уровне местного самоуправления. Это, в свою очередь, может привести к повышению открытости функционирования государственных органов и улучшению информированности граждан о деятельности властей.
About the Author
Николай ОлуховRussian Federation
References
1. Abramova S.B., Putimtseva K.R., Kondrashov A.O. Social networks of government bodies: youth involvement and effectiveness assessment // Ars Administrandi. The art of management. Vol. 16. No. 1. 2024. Pp. 54 – 78. DOI: 10.17072/2218-9173-2024-1-54-78.
2. Bazhenova E.A., Mokan A.D. Dialogue between the executive branch and society on the social network “VKontakte” // Philological sciences. Theory and practice issues. Vol. 16. Issue 10. 2023. Pp. 3464 – 3470. DOI: 10.30853/phil20230533.
3. Bazaley T.Yu. Monitoring and Control of Public Opinion Using Digital Technologies [Electronic resource] // World of Science. Sociology, Philology, Cultural Studies. Vol. 14. No. 3. 2023. URL: https://sfk-mn.ru/45SCSK323.html (accessed: 18.02.2025).
4. Bolshakova K. Yu., Klimova A. V. Regional Management Centers as a New Form of Management Activity // RUDN Bulletin. Series: State and Municipal Administration. Vol. 9. No. 4. 2022. Pp. 391 - 400. DOI: 10.22363/2312-8313-2022-9-4-39.
5. Budnikova N. S. Information Openness of the State in Russia: Executive Authorities in Social Networks // Sociodynamics. No. 6. 2023. Pp. 22 - 36. DOI: 10.25136/2409-7144.2023.6.40709.
6. Vaisburg A.V. The role of the Internet in the development of communications between the population and government agencies (based on a study in the Tver region) [Electronic resource] // Bulletin of Economics, Law and Sociology. No. 4. 2022. Pp. 73 - 75. URL: https://www.vestnykeps.ru/0422/15.pdf (accessed: 13.02.2025).
7. Vasilenko I.A. Analysis of media communication practices of local government bodies of the Altai Territory on the Internet [Electronic resource] // World of Science, Culture, Education. No. 4 (101). 2023 pp. 229 - 232. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-mediakommunikatsionnoy-praktiki-organov-mestnogo-samoupravleniya-altayskogo-kraya-v-seti-internet/viewer (date of access: 15.02.2025).
8. Ezhova E.N., Zamozhnykh E.A., Pobedinskaya E.A. Interaction of authorities with target groups: transformation of communication technologies in the era of digitalization (regional aspect) // Communicology. 10 (1). 2022. pp. 155 - 165. DOI: 10.21453/2311-3065-2022-10-1-155-165.
9. Zotov V.V., Gubanov A.V. Social media as dialogue platforms for citizens and authorities of the subjects of the Central Federal District // Digital sociology. Vol. 4. No. 4. 2021. Pp. 28 - 39. DOI: 10.26425/2658-347X-2021-4-4-28-39.
10. Kuzina N.A., Frolova N.M. Feedback platforms as a technology for effective interaction of authorities of the population [Electronic resource] // Ogarev-Online. № 6. 2023. P. 1 - 5. URL: https://journal.mrsu.ru/arts/platformy-obratnoj-svyazi-kak-texnologiya-effektivnogo-vzaimodejstviya-organov-vlasti-i-naseleniya (date of access: 13.02.2025).
11. Nizamutdinov B.A., Filatova O.G. Testing methods for processing comments from Telegram channels and VKontakte publics for analyzing social media [Electronic resource] // International Journal of Open Information Technologies. 2023. Vol. 11. №5. P. 137 - 145. URL: http://injoit.org/index.php/j1/article/view/1568 (date of access: 11.02.2025).
12. Orlov D. How to evaluate the effectiveness of an advertising campaign - five simple tips. [Electronic resource]. 2018. URL: https://rb.ru/opinion/ocenit-effektivnost/ (date of access: 19.02.2025).
13. Perevozova O.V. Using social networks as a factor in the formation of the digital culture of society // Bulletin of the South Ural State University. Series: Social Sciences and Humanities. Vol. 21. No. 2. Pp. 111 - 117. DOI: 10.14529/ssh210215.
14. Roslyakova M.V. Social networks as a tool for involving citizens in governance (on the example of official pages of local administrations of cities in the Central Federal District) [Electronic resource] // Sociodynamics. No. 7. 2023. P. 1 - 18. DOI: 10.25136/2409-7144.2023.7.43708.
15. Sabyrov N.B. The Role of Social Networks in the Digitalization of Social Relations [Electronic resource] // Bulletin of the Expert Council. No. 1 (28). 2022. P. 82 - 86. URL: https://ski.ranepa.ru/upload/ski/docs/vestnik/1(28)_2022.pdf?utm_source=yandex.ru&utm_medium=organic&utm_campaign=yandex.ru&utm_referrer=yandex.ru (accessed: 17.02.2025).
16. VKontakte group analytics service. URL: https://popsters.ru (accessed: 01.02.2025).
17. Skokova A.N. Population involvement in digital communication processes with regional authorities: assessment of Kursk region residents [Electronic resource] // Legal science. No. 4. 2023. Pp. 97 - 102. URL: https://jurnauka.ru/upload/iblock/08c/h86gmaq1smt9n8spyi1v3fzfaizbzj3q/ЮН%20№4%202023.pdf (accessed: 16.02.2025).
18. Filatova O.G., Khukhryanskaya A.V. Specifics of Electronic Interaction between Government and Society in Russian Regions [Electronic resource] // PR and Advertising in a Changing World: Regional Aspect. No. 28. 2023. pp. 6 - 17. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-elektronnogo-vzaimodeystviya-vlasti-i-obschestva-v-regionah-rossii/viewer (accessed: 12.02.2025).
19. Shirinkina A.M., Verkhokamkina K.A. Communicative Category "Clarity of Speech" in Digital Dialogue with Society (Based on Official Responses to Citizens' Appeals on the VKontakte Social Network) // Bulletin of Perm University. Russian and Foreign Philology. Volume 15. Issue 2. 2023. Pp. 62 - 71. DOI: 10.17072/2073-6681-2023-2-62-71.
20. Shchegoleva A.N. Factors in Improving Information and Communication Links of Public Administration [Electronic resource] // Communicology: Electronic Scientific Journal. Volume 4. No. 4. 2019. Pp. 116 - 123. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/faktory-sovershenstvovaniya-informatsionno-kommunikativnyh-svyazey-gosudarstvennogo-upravleniya/viewer (date of access: 14.02.2025).
21. Yarotsky A.V. The process of formation and implementation of information policy in the system of public authorities of Karachay-Cherkessia [Electronic resource] // Theory and practice of modern science. No. 1 (91). 2023. Pp. 192 - 196. URL: https://www.modern-j.ru/_files/ugd/b06fdc_0f74716b8b174d68afdc4ed69ad24e0e.pdf?index=true (date of access: 02/14/2025).
Supplementary files
Review
For citations:
. Administrative Consulting. 2025;(3).